توضیحات اجمالی

هیچ میدانید بالای 90 درصد صابونهای مصرفی  دنیا یکی از ده عامل پیری زودرس در جهان است. به همین دلیل در اغلب کشورهای ثروتمند و توسعه یافته، صابون‌های دستساز گیاهی ارگانیک با قیمت‌های بالا بسیار مورد توجه است. اگر دنبال راهی برای یک مراقبت اصولی از پوستتان هستید، با ما همراه شوید تا در این مقاله به شناخت صحیح صابون گیاهی ارگانیک مخصوص پوست خود برسید. 

صنعت ساخت باکیفیت ترین و در عین حال گرانترین صابونهای دستساز دنیا از حدود 600 سال قبل به روستای "بدرحسون" در لبنان میرسد. صابونهایی که از روغن زیتون، عسل طبیعی، روغنهای کمیاب، گیاهان معطر و دارویی ساخته میشوند و در لوکس ترین هتلهای معروف امارات به شدت مورد توجه هستند.

مواد افزودنی صابونهای صنعتی و تجاری، مانند پودر SLS که به شدت و خطرناک است اما برای تولید کف در صابونهای صنعتی استفاده میشود، مواد ضد قارچ، انواع سفت کننده و نگهدارنده‌ها، موجب مشکلات شایع پوستی از جمله اگزما میشود.

اما خوش خبریم که در گوشه‌ای از طبیعت بکر ایران، بانویی توانمند با مطالعات زیاد، صابونهای دستساز با کیفیتی برگرفته از روغنهای اصل گیاهی، عسل، شیر شتر و .... تهیه میکند. صابونهایی که مانند یک ماسک گیاهی مستمر، وظیفه خود در نگهداری و بهبود پوست را به خوبی انجام میدهد.

اولین قدم در خرید صابون دستساز

انتخاب صابون درست بر اساس نوع پوست آنقدر مهم است که ممکن با یک انتخاب غلط و انتخاب صابونی که برای پوست شما مناسب نیست، باعث آسیب زدن به بافت آن شوید. با این حال قبل از تشخیص نوع پوست و صابون مناسب شما، اطمینان به کیفیت صابون و مواد اولیه ای که در ساخت آن استفاده شده است گام بسیار مهم‌تری است. قدمی که متاسفانه برای ما و شمای مخاطب پر از ابهام است. پس راه چاره چیست؟

قطعا مانند خیلی از کالاهای مصرفی، درست‌ترین راه پیدا کردن یک مرجع مطمئن و قابل پیگیری است. ما در هنرچی با تحقیق و وسواس زیادی مسیر ارائه این صابونهای دستساز را فراهم کرده‌ایم و در مقابل انتخاب شما مسئولیم. در صفحه پیام به هنرمند در سایت ما میتوانید نمونه‌ای از نظرات مصرف کنندگان صابونهای دستساز لیلی را ببینید.

برای انتخاب درست به تشخیص صحیح نوع پوست نیاز داریم. برای این موضوع چند روش ساده را در مقاله "چطور نوع پوست خود را تشخیص دهیم بیان کردیم" لطفا در صورت نیاز مطالعه کنید.

حالا که نوع پوست خود را میدانید برویم سراغ انتخاب صابون دستساز مناسب شما.

انواع صابون به تناسب نوع پوست

بخاطر داشته باشید که تنها در صورتی میتوان از نتیجه بخشی یک محصول مرتبط با سلامتی پوست با آسودگی خاطر نوشت، که بدانیم در هر صابون چه مواد اولیه‌ای و با چه کیفیتی وجود دارد. ما به شما تضمین میدهیم که با یکبار استفاده درست از این صابون‌ها مانند تمام مصرف کنندگان، این محصولات انتخاب همیشه شما خواهد بود.

صابون مناسب پوست چرب و جوشدار

در دسته بندی صابونهای دستساز، صابون مناسب پوست چرب باید بتواند به تنظیم چربی پوست و بهبود اثرات منفی که حاصل چربی اضافی روی پوست است، کمک کند. در ادامه تعدادی از صابونهای مناسب پوست چرب را به اختصار معرفی میکنیم.

صابون دستساز زردچوبه و ذغال اکتیو

صابون دستساز زردچوبه و ذغال اکتیو پرطرفدارترين و موثرترين صابون روشن كننده پوست و لكهاى پوستى است. این صابون بدلیل دارا بودن دو ترکیب اعجاب انگیز ذغال اکتیو و زردچوبه، ضد التهاب، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس ، ضد آکنه و آنتی اکسیدانی قوی است که به كاهش جوشهاى صورت کمک میکند . باعث پاک کردن عميق پوست از الودگيهاى روزانه میشود. روی عکس زیر کلیک کنید به صفحه این محصول در سایت بروید.

صابون ضد جوش قوی دستساز ذغال اکتیو درخت چای

راه چاره پوستهای با جوشهای درشت و ملتهب. ذغال اکتیو همراه روغن درخت چای محصولی آنتى باكتريال و ضد قارچ نتیجه میدهد که بخوبی پاك كننده عميق پوست از چربيها و آلودگيهاى روزانه است. این صابون با تنظیم چربی پوست باعث کاهش جوش و کوچک شدن منافذ باز پوست میشود. روی عکس زیر کلیک کنید به صفحه این محصول در سایت بروید.

صابون دستساز خیار و رس سبز

 این صابون با داشتن خیار به عنوان منبع ویتامین C خاصیت پاک کنندگی و مسـمومیت زدایی دارد و حاوی اسیدهایی است که باکتری های مولد آکنه، متورم شدن پوست و رادیکال های آزاد را از بین می برد. با داشتن رس بهداشتى سبز به كوچك شدن منافذ باز پوست كمك شايانى ميكند. روی عکس زیر کلیک کنید به صفحه این محصول در سایت بروید.

صابون مناسب پوست چرب و معمولی

لزوما همه پوستهای چرب دارای جوش نیستند. صابونهایی که در ادامه با آن آشنا میشوید، بین پوستهای چرب و معمولی مشترک است.

صابون دستساز آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاه شگفت انگیزی که به خوبی التهابات پوستی را تسکین میدهد. ترکیب این ماده طبیعی با روغنهای طبیعی گیاهی و شی باتر، در درمان آفتاب سوختگی، بهبود آکنه، رطوبت دهی و کاهش کشیدگی پوست موثر است (در صورتیکه پوست چربی داشته باشید)  موثر است. روی عکس زیر کلیک کنید به صفحه این محصول در سایت بروید.

صابون دستساز لایه بردار آواکادو

صابون آواکادو با لايه بردارى ملايم پوست را از الودگيهاى روزانه و سلولهاى مرده پاك میکند و باعث شفافيت و جوان سازى پوست میشود. یکی از صابونهایی که تولید نمونه با کیفیت و اصل آن در ایران کار ساده‌ای نیست. روغن آواکادوی این صابون در سبد محصولات بهداشتی لیلی از اتریش تهیه میشود. این صابون ضد اگزما ،ضد خارش و ضد شوره بدون هيچگونه ماده شيميايى و مضری است.

مناسب پوست خشک

استفاده از صابون نامناسب میتواند خشکی پوست را افزایش دهد. یکی از ویژگی های مهم صابونهای دستسازعلاوه بر اینکه فاقد ماده سمی SLS(فاکتور سرطانزایی که در صابونهای دستساز لیلی با ترکیب روغنهای ارگانیک جایگیزین شده است) هستند، کنترل دستی میزان PH و superfat است. اتفاقی که هرگز در صنعت میلیارد دلاری صابون در کارخانجات رخ نمیدهد. ترکیب درست روغنها و فرمولاسیون دقیق باعث میشود تا PH در صابونهای دستساز لیلی برای صابونهای مخصوص پوست خشک روی 6/5 تا 7 و Superfat روی 7/5 الی 8 تنظیم میشود.

در ادامه چند نمونه از صابونهای مناسب پوستهای خشک را با هم میبینیم.

صابون زینک زرد

زینک زرد حاوی دو ترکیب بی نظیر زردچوبه (سرشار از کورکومین و آنتی اکسیدان) و  زینک اکساید MERCK آلمان (که یک ضد التهاب و ضد باکتری قوی) است. کنار روغنهای خوراکی زيتون بکر، نارگيل مالزی، كرچك، افتابگردان ارگانيك، كانولا نتیجه فوق العاده‌ای برای روشن کنندگی پوست و لکه‌های پوستی مخصوص پوست خشک رقم بزند. از آنجا که بیماری‌های شایع پوستی مثل روزاسه، پسوریازیس و اگزما یک بیماری التهابی پوست هستند، بنابراین این صابون به احتمال زیاد یک شوینده مناسب برای کاهش اثرات این بیماریها باشد. برای تهیه این صابون زینک زرد اینجا کلیک کنید.

صابون شترمرغ دارچین

اگرچه صحبت از صابونهایی دستساز با روغنهای گیاهی است اما در این بین حساب روغن شترمرغ از سایر روغنهای گیاهی جدا است. روغن شترمرغ از زمان های بسیار قدیم برای بهبود بیماریهای پوستی استفاده میشده است. صابون شتر مرغ دارچین حاوى ٣٥ درصد روغن شتر مرغ خالص ، روغنهاى هسته انگور، كنجد، سبوس برنج ، نارگيل و زيتون و روغن دارچين و پودر دارچين است. یکی از صابونهای لایه‌بردار مخصوص پوستهای خشک، که با داشتن روغن شترمرغ به کاهش لکه های قهوه ای و پاکسازی پوست از جوشهای سرسفید و سرسیاه کمک میکند. 

صابون شیرعسل جو

در صابون شیر عسل جو، ترکیب عسل خام محلی ، شیر تازه شتر و جودوسر این صابون را تبدیل به یک روشن کننده مفید برای پوستهای خشک کرده است. در واقع عملکردی به موازات صابون زردچوبه برای پوستهای چرب. جودوسر خواص ضد التهابی قوی دارد بنابراین صابون شیرعسل جو را در درمان آکنه و جوش پوستهای خشک یاری میکند. اگزما و پسوریازیس یکی از مشکلات عدیده پوستهای خشک است، مشکلی که با بودن مقدار بالای آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب، پروتئین ، ویتامینها ، مواد معدنی و خواص ضد التهابی این صابون مورد درمان قرار میگرید. صابون شیر عسل جو یکی از بهترین صابونهای مخصوص پوستهای خشک و خیلی خشک است. برای شناخت خواص ضد چروک این صابون به واسطه شیر شتر اینجا کلیک کنید.

مناسب پوست معمولی

اگرچه در پوست‌های معمولی نیاز درمانی خاصی نداریم اما نیاز به شستشو و استفاده از مواد گیاهی مناسب برای از بین بردن آلودگی‌های روزانه، در هر نوع پوستی لازم است. در ادامه چند نمونه از صابون‌های مناسب پوست معمولی را میبنید.

صابون ضد پیری گل سرخ

در اکثر تونرها و پاک کننده‌های آرایشی گرانی که در صدر برندهای جهانی دیده میشود، نام عصاره گل سرخ با خاصیت ضد پیری‌اش به چشم میخورد. صابون بسیار محبوب گل سرخ دارای عصاره این گل و گلاب دو آتشه کاشان است. سطح بالای ویتامین C در این صابون باعث تولید کلاژن میشود. به همین دلیل هم این صابون در بهبود جای زخم و لکه ها موثر است.

صابون بابونه

در این صابون از خواص بابونه هایی استفاده میکنیم که 40 روز با روغن زیتون بکر هم نشینی کرده‌اند. روغنی که حالا روغن بابونه نام گرفته، در درمان آکنه و اگزما، درخشان کردن پوست و حتی درمان شوره سر مفید است. صابون بابونه برای شستشوی پوست معمولی یا ترکیبی از خشک و معمولی پیشنهاد میشود. روغن بابونه به تنهایی یک مرطوب کننده طبیعی و بسیار آرامبخش است.

صابون قهوه

صابون قهوه یک لایه بردار ملایم لاکچری که حاوی دانه های ریز قهوه و عصاره آن، روغنهاى خوراكى شامل نارگيل، زيتون بکر، شى باتر ،كرچك و آفتابگردان با بوى خوش قهوه است. این ترکیبات طبیعی کنار هم کمک کرده تا صابون قهوه در بهبود التهاب و آفتاب سوختگی، کم شدن قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست، تسکین خارش و کمک به رفع تیرگی پوست کمک کند.

صابون رزماری و گل سرشوی

صابونی که بیشتر از پوست در شستشوی موی سر معروف است. این صابون با روغنهاى ضرورى ضد ريزش مو ازجمله رزمارى، گل سرخ ، بنفشه، اسطوخودوس، نعنا فلفلى و ... و گل سرشوى غنی شده است. حاوی حداقل چهل درصد روغن بادام شيرين، نارگيل، زيتون و سبوس برنج  است.

از خواص این صابون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقويت كننده مو است و باعث جلوگيرى از ريزش مو میشود.
  • به خوبی باعث از بين رفتن موخوره مو میشود.
  • مناسب انواع مو است اما به طور خاص درمان درد موهای آسیب دیده به حساب می آید.
  • در شستشوی پوست باعث کوچک شدن منافذ باز پوست میشود.

میزان مصرف صابون و مدت شستشو

میزان مصرف هر صابون دقیقا به نوع پوست برمیگردد. طبیعی است که پوست چرب به مراتب نیاز به تعداد دفعات بیشتر شستشو نسبت به پوست خشک دارد. این یک موضوع کاملا تجربی و شخصی است که هر کسی باید به تناسب سبک زندگی خود، تعداد دفعات خروج از منزل، میزان استقاده از مواد آرایشی و ... برمیگردد.

اما یک نکته مهم که به خوبی گویای تمایز صابونها و شوینده‌های صنعتی و صابونهای دستساز ارگانیک گیاهی است را در متن زیر که برگرفته از یک مقاله است بخوانید.

 "طول زمانی که از کف صابون استفاده می کنید با شستشوی تمیز پوست رابطه ای ندارد. ممکن است ۲۰ تا ۳۰ ثانیه کف روی پوستتان بماند. ولی، آسیب آن بیشتر از فایده ی آن است. (برگرفته از مقاله 14 اشتباه رایج در شستشوی صورت)"

در صابونهای دستساز گیاهی ما دقیقا عکس این مطلب را میگوییم. به تناسب پوست خشک تا چرب از شما میخواهیم که حداقل 1 تا 2 دقیقه کف حاصل چرخش صابون در دست‌ها را روی صورت به صورت اصولی ماساژ دهید. به این صابونها به چشم یک ماسک گیاهی نگاه کنید. ماسکی که برای ما وقت و امکان تهیه روزانه‌اش فراهم نیست.

در صابون و شوینده‌های صنعتی، علاوه بر اینکه از تفاله چربیهای صنعتی استفاده میشود، تمام کف با استفاده از پودر سرطانزا و کفزای SLS ایجاد میشود. پودر خائنی که سدهای رطوبتی پوست را شکسته و آسیبهای جبران ناپذیری به پوست ما وارد میکند. در حالیکه در صابونهای گیاهی دستساز، اگر تعهد و اخلاق کاری زیر پا گذاشته نشود، کف، در نتیجه ترکیب فرمولاسیون دقیق و ترکیب روغنهای مختلف ایجاد میشود. در صابونهای دستساز لیلی مقادیر متفاوت و مطلوب کف در صابونهای مختلف بدون حتی گرمی SLS ایجاد میشود.

نتیجه‌گیری:

تلاش کردیم در این مقاله باهم به شناخت خوبی نسبت به پوست خود برسیم. سپس حقایق شگفت انگیزی از صابونهای دستساز در مقابل صابونهای صنعتی و تجاری را بیان کردیم. و بعد از آن برای هر نوع پوست، مواردی از صابونهای دستساز با نتایج قابل قبول را معرفی کردیم. گفتیم ما برخلاف صابونهای صنعتی نه تنها نگران ماساژ طولانی مدت کف صابونهای گیاهی ارگانیک روی پوست نیستیم، بلکه معتقدیم این صابون‌ها نقش ماسکهای گیاهی را بازی میکنند که به سلامت و تغذیه درست پوست کمک خواهد کرد. 

امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید بوده باشد و بتوانیم سهمی در سلامتی شما ایفا کنیم. اگر مصرف کننده صابونهای دستساز گیاهی هنرمند ما بوده‌اید، ما را با نوشتن نظراتتان راهنمایی کنید.

مطالب مرتبط


۱۹ تیر ۱۳۹۹
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۱۹ تیر ۱۳۹۹
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۱۹ تیر ۱۳۹۹
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها