توضیحات اجمالی

در این مقاله سعی داریم سفری  به جاذبه های طبیعی و گردشگری متفاوت و زیبای خراسان جنوبی  داشته باشیم. سفرمان را با مشاهده تکه ای از مریخ روی زمین شروع می کنیم. روی بلندترین هرم های ماسه ای دنیا ردپا به جا میگذاریم ، کمی در سایه نخلستان قدم میزنیم و با آب زلالش ، غبار ماسه های لوت  را از چشمانمان پاک می کنیم و در نهایت سفرمان را با رسیدن به پهنای تالابی در قلب کویر به پایان میرسانیم. آری باهم سفری به جنوبی ترین شهر استان خراسان جنوبی یعنی نهبندان خواهیم داشت.

کوه های مریخی کجا هستند؟

کوه‌های مینیاتوری در پنج کیلومتری غرب نهبندان  واقع شده است که دارای وسعت یک کیلومتر عرض و ۲۵ کیلومتر طول هستند و از بهترین زیبا‌‌های زمین‌‌شناسی در شرق ایران به شمار می‌روند.

ارتفاع بعضی از این قله ها فقط 5 متر است. این کوه ها از نوع رسوبی و به شکل دندانه دندانه هستند که بر اثر فرسایش باران و باد به این شکل درآمده اند؛ که بیشترین شباهت را به مریخ دارد. رصد آسمان در شب‌های پر ستاره‌ این کوه ها ، یکی از ویژگی‌های جذاب این منطقه می‌باشد. از دیدن آن ها غافل نشوید.

کویر دهسلم نهبندان :

منکر دلبری جنگل و دریا و سرسبزی نیستیم اما کویر شکوه و عظمتی وصف ناپذیر دارد...

در نهبندان از طریق دهسلم، وارد طبیعت دست نخورده ریگ یلان میشوید، از آن جا میتوانید ماحصل بادهای 120 روزه سیستان را ببینید که بلندترین هرم های ماسه ای دنیا را ساخته اند.

میتوانید کنار تپه های شنی برای لحظه ای سکوت و آرامش را تجربه کنید. سکوتی  که انسان را به درون، به خداوند، به انرژی مطلق کائنات نزدیکتر میکند.

پابرهنه از خط های باریکی که با دست باد بر تپه ها ایجاد شده است عبور کنید تا به دروازه لوت برسید.

روستای دهسلم:

در همسایگی لذت از کویر وارد نخلستان روستای دهسلم میشوید و میتوانید از خانه های بوم گردی و مهمان نوازی مردمان مهربانش لذت ببرید.

آسبادهای باستانی یا آسیاب های بادی:

آسیاب های بادی  یکی دیگر از جاذبه های زیبای این منطقه ؛ گویای این است، بشر توانسته هر زمانی خودش را با شرایط محیطی اطراف  خود وفق دهد و حد اکثر استفاده را از امکانتاتش داشته باشد. دیدن آسیاب ها در تبدیل سختی های بادهای 12 روزه سیستان به نعمت و ثروت نمونه بارزی از هوشمندی اجدادمان در زمان های گذشته است. آسیاب هایی که برخلاف نمونه های اروپایی محور افقی دارند.

تالاب کجی:

 سفرمان به نهبندان را با دیدن  تالاب کجی نمکزار به اتمام میرسانیم. تنها آبگیری که به هیچ رودخانه یا آبراهی متصل نیست.

 در تابستان تبدیل به نمکزار میشود.

در زمستان هم با آبگیری کافی پناهگاهی مناسب برای پرندگان مهاجری  مانند مرغابی سرسبز، فلامینگو و یا پرندگان بومی خاصی مانند زاغ بور است.

هرسال در فصل بهار جشنواره ای برای ساخت مجسمه های نمکی  در این تالاب برگزار میشود؛ حتی از سایر استان های کشورهم برای شرکت در این جشنواره تلاش میکنند.

امیدواریم با سفر به این منطقه، سفری خاطره انگیز برای شما و عزیزانتان باشد. این سفرنامه به تاریخ بهار 99 نوشته شد تا برای اعضای خانواده هنرچی، ساعاتی را در قرنطینه خانگی به حال خوب بگذرانند.

 

مطالب مرتبط


۱۷ فروردین ۱۳۹۹
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۱۷ فروردین ۱۳۹۹
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۱۷ فروردین ۱۳۹۹
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها