توضیحات اجمالی

در این مقاله با هم خط قرمزهای انتخاب شمع برای سلامتی را بررسی میکنیم. میخواهیم رک و بی پرده در مورد واقعیت شمع‌های زیبا اما پارافینی و شمع‌های ساده اما ارگانیک و سالم صحبت کنیم.

شمع، محصولی که اصولا برای استفاده شخصی، برای تزئین و دکوراسیون خانه و برای هدیه به افراد انتخاب می‌شود. اگر در گوگل کلمه شمع را جست و جو کنید نتایج محدود به دو نوع زیر خواهد بود:

  1. شمع صنعتی
  2. شمع دست ساز

مهمترین چیزی که این دو دسته را از هم تفکیک می‌کند، فرآیند ساخت آنها نیست؛ بلکه مواد بکار رفته در تولید شمع است. شمع‌های صنعتی بدون هیچ نیازی به بررسی، شمع‌هایی صد در صد پارافینی هستند؛ زیرا در صعنت شمع سازی صرفه اقتصادی برای آن ها وجود ندارد. با سوختن شمع های صنعتی ذرات شیمیایی آن در هوا پخش می‌شود و از طریق تنفس وارد ریه ها شده و ممکن است منجر به بیماری های عروقی و تنفسی شود. شمع های صنعتی به دلیل داشتن درصد بالای چربی باعث ایجاد حساسیت و آسم می‌شود. شمع دست ساز موم زنبور عسل هنرچی بر خلاف شمع های صنعتی هوا را تصفیه و آلرژی را بر طرف می‌کند. یکی از خواص شمع ارگانیک موم زنبور عسل جذب بالای بو است، به همین دلیل هنگام سوختن هوا را مطبوع می‌کند.

آیا هر شمع دستسازی ایمن و مطمئن است؟

هر شمع دستسازی مطمئن و ایمن نیست. باید بدانیم مواد اولیه بکار رفته در ساخت این شمع ها چیست. ساخت شمع دستساز طی سال‌های گذشته در کشور ما نیز به دنبال استقبال خوب مردم گسترش پیدا کرد. سازنده این شمع ها برای ساخت از ترکیب یک یا دو مورد از مواد زیر استفاده می‌کنند:

  • پارافین: این دسته تنها در ظاهر با شمع‌های صنعتی متفاوت هستند که ارزان ترین نوع وکس بکار رفته در شمع سازی است.
  • موم سویا: شمع سالمی است و بسیار از نمونه پارافینی با ارزش‌تر است.
  • موم زنبور عسل: این نوع شمع ها کمیاب اما در عین حال بسیار مفید و ارزشمند هستند و گرانترین نوع وکس بکار رفته در شمع سازی است.

ما در این مقاله به مقایسه شمع پارافینی و شمع موم زنبور عسل می‌پردازیم. مرجع ما در نوشتن این خواص، مطالعات تولید کننده این شمع ها، مقالات وب سایت ویرگول و ویکی پدیا خواهد بود.

 ویژگی شمع دستساز موم عسل

شمع دستساز موم عسل کمیاب و طبعا گران و صد در صد طبیعی است. در زمان خرید شمع ارگانیک خواهید دید که قیمتی تا حدود ده برابر شمع‌های پارافینی دارد. فکر می‌کنید دلیل این گرانی چیست؟ این بهای بالا به دلیل سختی و حجم کم موم تولیدی است. زنبورها بالای 200 هزار کیلومتر پرواز می‌کنند تا حدود 2/7 کیلوگرم عسل تولید کنند. در این حجم عسل تنها 450 گرم موم بدست می‌آید. متاسفانه اغلب شمع‌ هایی که با نام «شمع موم عسل» ارائه می‌شوند، کمتر از ۵% از موم زنبور در آن‌ها به کار رفته است و عمدتاً از پارافین ساخته  می‌شوند. اگر یکبار تجربه استفاده از شمع موم عسل را داشته باشید متوجه این تفاوت می‌شوید.

کاملا سازگار با محیط زیست هستند. در مقابل شمع‌های پارافینی که پایه نفتی دارند و حاوی ۱۱ ترکیب سمی و شیمیایی مانند بنزن و تولوئن هستند، شمع ارگانیک موم زنبور عسل دستخوش هیچ فرآیند شیمیایی نشده و از نظر زیستی تجزیه‌ پذیر است. این شمع ارگانیک با حداقل دود سوخته و جایگزین خوبی برای شمع های صنعتی است.

بوی بسیار مطبوعی دارند. شمع موم زنبور عسل عاری از کربن است؛ از طرفی این شمع دستساز ارگانیک با بوی عسل و شهد گل‌ها معطر شده‌ است. اگر شمع موم زنبور عسل  را بسوزانید، کاملا بوی عسل در فضا پخش می‌شود. برای انتخاب این شمع اینجا کلیک کرده و رنگ گردویی را انتخاب کنید.

بالاترین نقطه ذوب را در بین وکس ها دارند. هنگام خرید شمع ارگانیک یکی از دلایل گرانی این است که شمع موم زنبور عسل زمان سوخت طولانی تری نسبت به شمع های صنعتی دارد؛ این شمع‌ ارگانیک اشک کمتری تولید کرده و مانع ایجاد دوده می‌شود.

سوختن این شمع‌ها هوا را پاک میکند! شمع ارگانیک موم زنبور عسل تنها شمعی است که  به تصفیه، پاک کنندگی و بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند و روح تازه‌ای به بدن می‌بخشد.

هایپوآلرژیک است. سوختن شمع موم عسل هنرچی برای کسانی که از آلرژی‌های محیطی، آسم یا حساسیت‌ها رنج می‌برند مناسب است. زنان باردار دسته بعدی افرادی هستند که باید در مصرف نوع شمع مورد استفاده حساسیت لازم را داشته باشند. شمع موم زنبور عسل شمع سالمی است که میتوانند با خیال راحت آن را انتخاب کنند.

بلایی که سوختن شمع پارافینی بر سر سلامتی‌تان می‌آورد!

دود حاصل از شمع های صنعتی به اندازه دود سیگار و بخار سوخت اتومبیل ها می‌تواند سمی باشد. استشمام دود پارافین های تقلبی شمع های صنعتی باعث التهاب ریه و اثرات پیری بر روی کروموزوم‌های موجود در سلول‌های ریه و طحال می‌شود. قرار گرفتن در معرض ذرات دود شمع به مرور زمان باعث بیماری های عروقی و تنفسی شده و به سلامت شما آسیب می‌زند.

شمع پارافینی پسماند و دوده سیاه دارد. برخلاف یونیزه طبیعی و بسیار مفیدی که در سوختن شمع موم زنبور عسل اتفاق می افتد، سوختن شمع پارافینی دوده سیاه و مضری تولید می‌کند که پسماند و لکه‌های سیاهی در سطوح داخل خانه بجا می‌گذارد.

ممنوعیت استفاده از شمع پارافینی! شمع‌های تولید شده بر اساس پارافین، به دلیل این که در دمایی که به اندازه کافی زیاد نیست می‌سوزند، نمی‌توانند مولکول‌هایی که خودشان تولید کرده‌اند را بشکنند. شمع های صنعتی نه تنها هایپوآلرژیک  نیستند؛ بلکه با تولید مواد شیمایی این چنینی برای افرادی که دچار آلرژی یا آسم هستند، ممنوعیت استفاده دارند. سوخت شمع پارافینی برای زنان باردار و نوزادان بسیار خطرناک است؛ زیرا دود ذرات ناشی از سوخت آن همچون ذرات دود اگزوز اتومبیل ها است.

تشخیص اصل بودن شمع ارگانیک موم زنبور عسل

شمع‌های ارگانیک موم زنبور عسل به مرور زمان سوخت روشن‌تر و سفیدتری خواهند داشت؛ اما اگر شمع تقلبی با عنوان موم طبیعی به شما فروخته شود خواهید دید در طول زمان، برعکس شمع موم طبیعی خالص، سوختش بهتر نشده و تاثیر گذر زمان روی آن مانند شمع با موم طبیعی نیست. اگر از روش تحت خلاء استفاده کنید موم اصل زنبور عسل در دمای 40 درجه انعطاف پذیر میشود  اما به طور کامل ذوب نمی‌شود. (برگرفته از سایت بینوس)

ما به شما برای استفاده در زمان ریلکس و مدیتیشن یا برای هدیه به عزیزان شمع ارگانیک دستساز هنرچی را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب مرتبط


۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها