توضیحات اجمالی

با جدیدترین دسته زیورآلات دستساز ایرانی که دسته ای اصیل و نفیس از هنر ایران زمین هستند آشنا شوید.

 

شاید زیورآلات میناکاری نداشته‌اید اما قطعا گلدان ها و بشقاب های میناکاری که جزئی از صنایع دستی اصیل ایران بوده و در دنیا نماینده هنر کشورمان دیده و میشناسید. زیورآلات میناکاری فاز جدیدی از این رشته صنایع دستی است تا بتوانیم این هنر اصیل ایرانی را در قالب انواع اکسسوری و زیورآلات میناکاری برای افراد بیشتری عرضه کنیم. ما در هنرچی میزبان یکی از قوی ترین هنرمندان میناکاری در حوزه زیورآلات هستیم و شما را با جدیدترین زیورآلات دستساز ایرانی آشنا می‌کنیم.

میناکاری چیست؟

میناکاری یک نوع نقاشی و یک سبک هنری است. اصولا مینا را با رنگهای آبی میشناسند اما این موضوع عمومیت ندارد. شما میتوانید یک بشقاب میناکاری یا یک گوشواره میناکاری با رنگ سبز، انواع آبی ایرانی و آبی روشن و کبود، زرد، نارنجی حتی مشکی ببینید. میناکاری هنری است که در زبان انگلیسی به آن enamel گفته میشود. اگر این کلمه را در موتورهای جستجوگر دنبال کنید به زیورآلات و محصولاتی میرسید که تقریبا با آنچه ما در ایران به عنوان هنر میناکاری میشناسیم تفاوت‌های ظاهری زیادی دارد. با این حال میناکاری یکی از مقاوم‌ ترین طرح و نقش‌هایی است که تقریبا در تمام دنیا در ساخت جواهرات رنگی استفاده شده است. اما ما بر حسب فرهنگ ایرانی‌مان سبکی منحصر به فرد و بدون تکرار از این نوع نقاشی داریم. در صنایع دستی ایرانی، میناکاری یکی از اصیل‌ترین نمایندگان هنر ایرانی در دنیاست.

زیورآلات میناکاری مناسب همه، حتی افراد با پوست حساس!

زیورآلات میناکاری را می‌توانید با خیال راحت به هر فردی هدیه بدهید. یعنی علی رغم اینکه نقاشی میناکاری روی پایه مسی انجام می‌شود و بعضی از افراد به مس یا اکسید احتمالی مس حساسیت پوستی دارند؛ اما فرناز(هنرمند زیورآلات میناکاری هنرچی) برای حل این مشکل دو نکته را هم زمان رعایت میکند تا این مشکل را رفع کند:

1- استفاده از یراق استیل ضد حساسیت با رنگ ثابت، در قسمت‌هایی مثل حلقه و زنجیر و سایر قسمت ها.

2- انجام لعاب سفید ضد حساسیت در پشت هر قطعه میناکاری. به این ترتیب اگر دستبند میناکاری را به دست بستید یا اگر گردنبند میناکاری به گردن آویختید، در تماس با پوست حساس هم واکنشی دیده نمی‌شود.

زیورآلات میناکاری روی مس 

تمامی زیورآلات میناکاری و اکسسوری‌های مینا روی پایه فلز مس پیاده می‌شوند. چرا مس؟ آیا امکان پیاده کردن این نوع نقاشی روی سایر فلزات نیست؟ پاسخ این سوال مخصوصا برای دوستانی که تازه وارد این مسیر هنری به عنوان راه کسب درامد شدند بسیار مهم است!

نقاشی با رنگ مینا بایستی روی یک لعاب مخصوص سفید انجام شود. این لعاب فقط روی مس، نقره و طلا قابل پیاده سازی است. در بقیه فلزات بعد از پخت، لعاب به صورت تکه تکه از سطح فلز جدا می شود! از طرفی هزینه پیاده سازی روی نقره و طلا در توان خرید همه افراد جامعه نیست.

از طرف دیگر، اگر به گالری "دنیای آبی فرناز" نگاه کنید، تمامی سطح کار با نقوش و رنگ مینا پر شده است. این موضوع باعث شده تا استفاده از طلا و نقره در زیر کار توجیه اقتصادی نداشته باشد. البته در صنایع دستی ایرانی اصولا شاهد تلفیق خلاقانه ای از آثار هستیم. مانند گردنبند میناکاری قلم زنی که در تصویر زیر میبنید.

زیورآلات میناکاری با رنگ و نقش کاملا ثابت

نقاشی میناکاری روی پایه مسی ایجاد و سپس در دمای حدود 800 درجه سلسیوس پخته میشود. ثبات رنگ و طرح در این زیورآلات میناکاری به حدی است که حتی اگر با چاقوی تیزی روی قطعه میناکاری شده بکشید، نمی‌توانید هیچ خط و خشی روی آن ایجاد کنید. این استحکام نه فقط در رو که پشت هر قطعه زیور میناکاری رعایت شده است. میتوانید تست کیفیت و مقاومت طرح و نقش یک گوشواره میناکاری را در مقابل خط و خش در ویدیوی "آیا طرح و رنگ زیورآلات میناکاری ثابت می‌ماند؟" مشاهده کنید.

تنها راه آسیب به زیورآلات میناکاری

اگر میخواهید بدانید تنها راه آسیب به زیورآلات میناکاری چیست، یک قطعه از این زیورآلات دستساز را از ارتفاع روی یک سطح سخت مثل سرامیک رها کنید. برخورد این زیور میناکاری از لبه با سطح زمین، باعث کنده شدن تکه‌ای از نقاشی مینا روی سطح مس میشود. رعایت این مهم، که یک محصول میناکاری از ارتفاع با سطح سخت زمین برخورد نکند، تنها نکته‌ لازم برای نگهداری از این زیورآلات هنری دستساز است. با دقت به این موضوع زیورآلات میناکاری میتوانند نسل به نسل منتقل شود. 

اگر محصول میناکاری شما آسیب دید از یک لاک همرنگ با زمینه میناکاری استفاده کرده و ترمیمش کنید. نگران نباشید چون اصولا پریدگی در مقیاس خیلی خیلی کوچک رخ میدهد.

چه نوع زیورآلات میناکاری وجود دارد؟

در بین محصولات میناکاری فرناز که در دسته زیورآلات میناکاری (enamel jewlery) قرار میگیرند، میتوانید از این موارد استفاده کنید:

انواع گردنبند میناکاری: این گردنبندها با سایز و طرح‌های متنوعی ارائه شدند. اصولا به صورت ست با گوشواره ارائه میشوند. گردنبند میناکاری را به خوبی میتوانید با لباس باز یا بسته تر استایل کنید.

انواع گوشواره‌ میناکاری: گوشواره ها همیشه پرفروشترین دسته در بین زیورآلات دستساز بوده‌اند. گوشواره را بر حسب فرم صورت خود، کشیده، مربعی یا دایره‌ای انتخاب کنید. 

انواع دستبند میناکاری: زیورآلات میناکاری مخصوص خانمها نیست. بخصوص در دسته دستبندها می‌توانید براحتی یکی از زیباترین اکسسوری ها را به عنوان دستبند میناکاری مردانه طرح ایرانشاه برای آقایان انتخاب کنید. دستبندها با دور مچ فری ارائه می‌شود.

استایل مخصوص زیورآلات میناکاری

 برخلاف زیورآلاتی مثل سوزندوزی که اصولا برای استایل بوهو متناسب هستند، زیورآلات میناکاری بدلیل نوع رنگ زمینه، که اصولا طیف رنگی سرد را شامل می‌شود، و به دلیل جنس یراق انتخابی و ظرافت آنها، برای یک استایل کلاسیک متناسب تر است. اگر اهل پوشیدن لباس‌های با طیف رنگی سفید، آبی، رنگهای پاستیلی هستید حتما و حتما از این اکسسسوری و زیورآلات میناکاری استفاده کنید.

مطالب مرتبط


۰۸ شهریور ۱۴۰۰
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۰۸ شهریور ۱۴۰۰
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۰۸ شهریور ۱۴۰۰
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها