توضیحات اجمالی

دانستن دوام محصولات حصیری نیازمند شناخت بهتر این محصولات است. هرچند محصولات حصیری در سالهای اخیر بسیار محبوب شدند، اما بیشترین اشتباه در میزان شناخت آنها دیده می شود. 

محصولات حصیری انواع مختلفی دارند مانند ترکه بافی، حصیر بافی، مرواربافی و کپوبافی. هر کدام از آنها جز صنایع دستی یک منطقه آب و هوایی خاص از ایران است. تمام آنها محصولات طبیعی و بسیار ارزشمندی هستند. در این مقاله اول مقدمه کوتاهی از تفاوت این سه دسته میگوئیم و بعد در مورد میزان دوام آنها صبحت میکنیم. با شناخت انواع محصولات حصیری میتوانیم مشخص تر در مورد مقایسه میزان دوام هر کدام از آنها صحبت کنیم. 

انواع محصولات حصیری

محصولات حصیری در صنایع دستی مناطق متعددی از ایران دیده میشود. اولین و ساده ترین دسته آنها محصولات ترکه بافی هستند. این محصولات دستساز با استفاده از ترکه های قابل بافت مانند ترکه درخت بادام کوهی، یا با استفاده از ترکه درختچه گز در مناطق کوهستانی ایران بافته میشود. در محصولات ترکه بافی اصولا سبدهای ساده تر با رنج قیمتی پایین تر دیده میشود. 

دسته دوم محصولات حصیری شلتوکی متعلق به صنایع دستی مناطق شمالی ایران است که اگر تحقیق مختصری در گوگل داشته باشید، انواع سبد، سفره، فرشینه و کلاه بافته شده با شلتوک برنج را در بین آنها خواهید دید. این محصولات حصیری شمالی استقامت کمتری نسبت به تمام محصولات حصیری دارند.

دسته سوم محصولات حصیری مرواربافی است که بیشتر در صنایع دستی غرب ایران بخصوص شهر ملایر و بعد از آن در صنایع دستی شهرهای شمالی ایران دیده می شود و از آن برای تهیه انواع سبد تا صندلی و میز حصیری استفاده می شود.  

اما دسته چهارم، محصولات حصیری جنوب ایران است که دو نوع متقاوت حصیری و کپوبافی دارند. نوع حصیری شامل انواع سفره و فرشینه حصیری، گلدانها و سبدهای حصیری است و فقط با بافت دو لایه برگ درخت نخل تهیه میشود. این نوع نسبت به محصولات حصیری شمال مقاوم تر، اصولا زیباتر و دارای تنوع بالاتری هستند. نمونه ای از آن را در تصویر زیر ملاحظه میکنید.

 نوع دوم در محصولات حصیری جنوبی به محصولات کپوبافی معروفند. تکنیک کپوبافی در واقع پیچیدن برگ نخل دور یک دسته نی باریک بخصوص به نام کرتک است. این دسته محکم ترین و با دوام ترین نوع محصولات حصیری در دنیا هستند. با استفاده از آنها میتوان انواع سبدهای فرم دار، پاف و جعبه های مختلف را تهیه کرد. در تصویر زیر نمونه ای از زیباترین محصولات کپوبافی را در قالب یک سبد کنار مبلی خمره ای مشاهده میکنید.

دوام محصولات حصیری مختلف

حالا که با انواع محصولات حصیری آشنا شدید اجازه بدهید با هم در یک مقایسه مشخص از دوام محصولات حصیری مختلف صحبت کنیم. بالاترین عمر محصولات حصیری را میتوانید در محصولات کپوبافی که از صنایع دستی خاص جنوب ایران است ببینید. در سایت هنرچی چند مرجع قوی تولید محصولات کپوبافی را برایتان معرفی کرده‌ایم. یک محصول کپوبافی براحتی میتواند بین نسل به نسل شما بچرخد.

رتبه دوم استقامت و دوام را باید به محصولات مرواربافی داد. در حدی که ازین تکنیک در ساخت انواع مبل و صندلی حصیری نیز استفاده میشود. رتبه سوم به محصولات حصیری جنوبی که از برگ درخت نخل تهیه شده‌اند تعلق میگیرد. دسته ای از بادوام ترین محصولات حصیری جنوبی را میتوانید در گالری تحفه حصیری جنوب ببینید. 

رتبه چهارم در دوام محصولات حصیری را به محصولات ترکه بافی میدهیم. اگرچه تنوع این محصولات چندان بالا نیست، اما عمر مناسبی بسته به هزینه کم در این محصولات شاهدیم. در صنایع دستی هنرچی میتوانید از محصولات گزبافی یا همان ترکه بافی "بابا اسدلله و بی بی" دیدن کنید.

محصولات حصیری شمال ایران چه محصولات تهیه شده با شلتوک برنج و چه محصولات حصیری بامبو استقامت کمتری دارند اما قطعا مانند تمام محصولات صنایع دستی ایرانی ارزشمند و پرطرفدار هستند.

نکات مهم در نگهداری از محصولات حصیری

دوام تمام محصولات حصیری که در دسته های فوق معرفی شدند، در نهایت به کیفیت نگهداری از آنها بر می گردد. در ادامه مهمترین نکات برای نگهداری درست از محصولات حصیری را به طور مختصر بیان میکنیم:

1- محصولات حصیری در صورت شستشو باید به صورت کامل خشک شوند. فرایند خشک شدن نباید در معرض آفتاب مستقیم باشد. ترحیحا آنها را در معرض جریان هوای کافی برای خشک شدن قرار دهید. بهاین نکته بخصوص در مورد محصولات کپوبافی بیشتر دقت کنید.

2- محصولات حصیری کاربردی یا دکوری منزل شما باید حتی الامکان دور از محلی با تابش مستقیم خورشید باشد. محصولات حصیری که بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید باشند، خشک و شکننده میشوند.

3- در شستشوی محصولات حصیری رنگی از ماده شیمیایی استفاده نکنید، زیرا اصولا رنگرزی الیاف حصیری با رنگ گیاهی انجام میشود و رنگ گیاهی تاب تحمل مواد شیمیایی را ندارد.

4- محصولات حصیری را از تماس با اجسام تیز و برنده دور نگه دارید.

مطالب مرتبط


۲۳ شهریور ۱۴۰۰
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۲۳ شهریور ۱۴۰۰
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۲۳ شهریور ۱۴۰۰
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها