توضیحات اجمالی

خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در نگهداری موفق ترباشیم و به ای واسطه عمر آن اثر را طولانی تر کنیم از ارزش و بهای بالاتری برخوردار خواهد بود.

در این مقاله میخوانیم چگونه پته نفیس و زیبای خریداری شده را به سالمترین و درست‌ترین وجه ممکن نگهداری کنیم

قبل از هر چیز بگوییم ماهیت الیاف پشمی، بافت ظریف و تزئینی بودن پته را در زندگی های امروزی در نظر بگیرید و به فکر سابیدن پته در شستشوهای معمول نباشید لطفا. اما برای شستشوی های اندک پته یا آن را به خشک شویی هایی بسپارید که تجربه این کار را دارند و یا اگر خودتان میخواهید این کار را انجام دهید حتما از نکات این مقاله استفاده کنید و هزینه زیادی که برای تهیه پته داشته اید را به خوبی نگهداری کنید.

شستشوی صحیح پته:

شستشوی پته باید با آب سرد و مایع هایی شستشو بدون آنزیم و قطعا با دست بدون چنگ زدن انجام شود. پته را برای 5 دقیقه در ظرف حاوی آب و مایع استراحت دهید. سپس چند دقیقه ای در آب بچرخانید و آرام زیر و رو کنید.

شستشوی پته

 سپس با آب سرد چندین بار بدون چنگ زدن آب کشی کنید و اجازه دهید آب از بین دوختها والیاف پته  آنقدر خارج شود تا آب زلال جاری شود. برای خارج شدن آب زیاد موجود بین الیاف پته را در مرحله خشک کن ماشین لباسشویی قرار دهید تا آب پته کاملا خشک شود. در غیر اینصورت نخ های پشمی پته به شال پته و به همدیگر رنگ خواهند داد. رطوبت کم باقی انده را با صاف پهن کردن پته در فضای آزاد خشک کنید.گرچه بهتر است روزهای گرم و آفتابی را برای شستن پته انتخاب کنید اما دقت کنید که پته را برای مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

اگر پته های با رنگ شالهای مختلف دارید هرگز در یک ظرف و همزمان نشویید چون پخش رنگ بین پته سفید و پته های رنگی قابل اجتناب نیست.

 نحوه اتوکشی پته

برای اتوکشی پته که حتما باید توسط اتوهای بخار انجام شود تا حد امکان از مراکز خشک شویی و اتوکشی استفاده کنید. اما اگر قصد اتوکشی در منزل را دارید بعد از خشک شدن کامل پته، یک پارچه نم دار سفید روی پته قرار دهید و و اتو بخار را روی این پارچه قرار دهید و با بخار کامل پته را اتو کنید.
 

نگهداری پته

پته از هنرها دستی است که بدلیل الیاف طبیعی مورد استفاده در بافتش نگهداری اش آگاهی لازم را می طلبد. الیاف پشمی پته باعث میشود از گزند حشرات موذی مثل بید دور نماند. برای حفظ پته ازین خطر باید در معرض جریان هوای خنک باشد. حتی پیشنهاد میشود که سالی یکبار پته های قدیمی تان را با حشره کش ها سمپاشی کنید تا از بیدزدگی و خطر حشرات حفظ کنید.  اگر نیاز به نگهداری پته در محیط هایی مثل چمدان یا انباری دارید، آنها را همراه صابونهای معطر درون پارچه ی نخی نگه دارید و هر شش ماه آن ها را در معرض جریان هوا قرار دهید.

اگر پته ها را به صورت رومیزی یا تابلو استفاده میکنید این موارد را برای نگهداری بهتر مورد نظر بگیرید:

  • از نصب تابلوی پته به دیوار یا قرار دادن پته روی میزی که به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار میگیرد خودداری کنید و مانع رنگ و رو رفتگی پته شوید.
  • ترجیحا تابلو پته را با شیشه و رومیزی پته را با سلفون از گرد وخاک حفظ کنید تا با شستشوی زیاد پته باعث فرسایش این هنر نفیس نشوید.
  • در ضمن اگر قصد قاب گرفتن پته ها را دارید پشت قاب را با مقوا، فیبر یا چوب مهار نکنید تا مانع عبور جریان هوا از بین منافذ پته نشوید.

در نهایت باید بدانید پته های با کیفیت مانند قالی دستبافت، اگر با نگهداری اصولی و درست، عمر طولانی داشته باشد طوری که نمونه های مشابه کمتری داشته باشد، عتیقه و آنتیک به حساب می آید و ارزش مالی بالایی دارد.

پته های قدیمی نفیس

مطالب مرتبط


۱۶ شهریور ۱۳۹۸
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۱۶ شهریور ۱۳۹۸
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...
۱۶ شهریور ۱۳۹۸
در ادامه مقاله "سفال کلپورگان از قدمت و اصالت تا خواص درمانی اش" برایتان میگوییم چرا پیشنهاد میکنیم صاحب حداقل یک ظرف سفالی کلپورگان شوید....

دیدگاه ها