توضیحات اجمالی

بعد از خرید حوله اولین قدم شستن آن است، اما این موضوع در مورد حوله دستبافت نکات جذاب و شنیدنی دارد که در این مقاله با آن آشنا می‌شوید.

حوله دستبافت پنبه‌ای قبل از اولین استفاده باید حداقل سه مرتبه شسته شود. به یاد داشته باشید دلیل شست و شوی حوله دستبافت صرفا حفظ مسائل بهداشتی نیست، بلکه نکات مهمتری در این شست و شو حائز اهمیت است. قبل از هر چیز به تصویر زیر نگاه کنید.

در تصویر فوق در سمت راست یک پارچه دستبافت پنبه‌ای شسته نشده و در سمت چپ همان پارچه بعد از چندین مرتبه شست وشو را مشاهده می‌کنید. در ادامه این مقاله دلیل تغییر رنگ و لزوم تاکید هنرچی به شست و شوی حوله دستبافت پنبه‌ای، قبل از استفاده را به زبان ساده خواهید دید. 

رنگ شیری در زمینه حوله دستبافت

هر چقدر الیاف بکار رفته در حوله دستبافت یا پارچه دستبافت از پنبه خالص‌تری تهیه شده باشد، رنگ زمینه شیری‌تر خواهد بود. پنبه برای ریسندگی نیاز به یک راهکار برای حفظ انسجام دارد و عموما بر اساس تقاضا و هزینه تولید یکی از دو راه زیر انتخاب می‌شود:

  1. افزودن ناخالصی و مواد صنعتی به پنبه تا راحت‌تر ریسندگی انجام شود.
  2. استفاده از اسپری روغن در حین ریسندگی تا خلوص پنبه حفظ شده و در عین حال ریسندگی ممکن باشد.

در صنعت و حجم تولید بالا، استفاده از الیاف خالص پنبه ممکن و به صرفه نیست اما خوشبختانه در صنایع خرد این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال هر نوع حوله دستبافت یا پارچه دستبافت در صنایع دستی هنرچی با استفاده از الیاف تماماً پنبه یا با درصد خلوص بالای پنبه تهیه می‌شود. در واقع برای بافت حوله دستبافت هنرچی از الیاف به دست آمده از روش دوم استفاده می‌شود و این یعنی شست و شوی حوله برای حذف مولکول‌های روغن اضافه شده موقع ریسندگی یک ضرورت پس از خرید حوله دستبافت است. 

تغییر رنگ زمینه حوله دستبافت از شیری به سفید

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با تکرار شست و شو حوله دستبافت، رنگ زمینه شیری به سمت سفید تغییر می‌کند و این یعنی قدرت جذب آب ولطافت حوله دستبافت شما روز به روز بیشتر می‌شود. اگرچه الیاف بعد از ریسندگی چندین مرتبه شسته می‌شوند، با اینحال هنگام بافت رج به رج، مولکولهای باقیمانده روغن کنار هم قرار گرفته و زمینه شیری و گاها لک های زرد رنگی روی زمینه ایجاد می‌کنند که تماما با یک یا دو مرتبه شست و شو حذف می‌شوند. 

 حوله دستبافت مات یا براق

با سابقه چندین ساله به عنوان مرجع اصلی فروش حوله دستبافت در ایران این موضوع را به تجربه مشتریان قید میکنیم که هر دو دسته حوله دستبافت مات، مانند اکثر حوله های تن پوش هنرچی و حوله  دستبافت براق مانند حوله حمام دستبافت دو رو یا حوله دستی مخاطبان و طرفداران خاص خود را دارد. در کارگاه‌های صنایع دستی پارچه دستبافت هنرچی، حتی نمونه‌های براق با نسبت 2 به 1 از ترکیب الیاف خالص پنبه و الیاف ویسکوز پنبه استفاده شده است. حوله دستبافت مات که در تار و پود آن الیاف مات پنبه بکار رفته است، گرماژ بالاتری نسبت به نمونه براق دارد اما لطافت اولیه حوله دستبافت براق بیشتر است. عموما حوله دستبافت مات نیاز به شست و شوی اولیه بیشتری نسبت به حوله براق دارد اما ضخامت آن نسبت به حوله تماما ویکسوز به مراتب بالاتر است. 

اصلی‌ترین هدف از تاکید بر شستن حوله دستبافت قبل از استفاده حذف مولکولهای روغن باقیمانده در تار و پود پارچه دستبافت است، بنابراین با خیالی آسوده، شست و شوی حوله حمام، حوله تن پوش و هر گونه محصول با پارچه دستبافت از هنرچی را همراه با سایر البسه همرنگ در ماشین لباسشویی با دمای ولرم انجام دهید. 

 

مطالب مرتبط


۲۳ آبان ۱۴۰۲
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۲۳ آبان ۱۴۰۲
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۲۳ آبان ۱۴۰۲
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها