توضیحات اجمالی

چرا حوله دستبافت بوی بد رطوبت نمیدهد

ما در معرفی حوله دستبافت یکی از ویژگی های اصلی که برای معرفی آن به شما در تلاشیم همین ویژگی است: "حوله دستبافت بوی بد رطوبت نمیدهد." اما در این مقاله به زبان ساده این حقیقت را توضیح می‌دهیم تا در خرید حوله شما کمک کننده باشد و بتوانید یک گام ساده و مهم برای آسایش بیشتر زندگی خود بردارید.

دلیل بوی بد نم در حوله چیست؟

قبل از هر چیز بیاید با هم بررسی کنیم دلیل ایجاد این بوی بد در حوله چیست؟ حوله ضخیم خود را در نظر بگیرید که بعد از خشک کردن بدن خیس و مرطوب شده است. مولکولهای آب روی پوست شما حالا لای پرز‌های متراکم حوله جای گرفتند و قرار است ضمن خشک شدن حوله با بخار شدن در هوای اطراف آن از لای این پرزها خارج شوند. اما واقعیت این است که این پرزها که در حوله های ارزان و کم کیفیت عموما با الیاف تماما مصنوعی و در حوله های با کیفیت بالاتر و طبعا بسیار گرانتر با ترکیبی از الیاف مصنوعی و الیاف ویسکوز (و نه پنبه خالص) ایجاد شده است، یا بلند و کم تراکم و یا کوتاه و پرتراکم است و طبیعی است که مولکولهای آب به این راحتی نمی‌توانند از شر این زندان کوچک خلاص شوند. این یعنی مدت زمان طولانی تری برای خشک شدن این حوله ضخیم صنعتی لازم است. بنابراین مولکولهای آب حبس شده و در این مدت یک فضای محبوس خیس که بهترین فضا برای رشد باکتری است فراهم می‌شود. 

ایجاد بوی بد نم و روطوبت فقط یکی از معایب این موضوع است و چون بوی بدش به راحتی به مشام ما می‌رسد متوجه آن می‌شویم. باکتری‌هایی که در حمام بعدی یا شست و شوی بعدی روی پوست خود می‌کشیم را نه متوجه می‌شویم و نه قابل مشاهده با چشم غیر مسلح است. 

چرا حوله دستبافت بوی بد رطوبت نمیدهد؟

در حوله دستبافت هیچ خبری از پرزهای چسبیده به پارچه یا زمینه حوله نیست. برای کسی که حوله دستبافت را نشناسد شاید این کمی عجیب به نظر برسد که چطور یک حوله ظاهرا نازک می‌تواند به خوبی بدن را گرم کند، حتی بیشتر از یک حوله ضخیم صنعتی و چندین برابر حوله های ضخیم صنعتی آب جذب کند؟ نکته اینجاست که تار و پود در حوله دستبافت با استفاده از الیاف تماما پنبه و یا گاها ترکیب الیاف ویسکوز و پنبه بافته می‌شود. از آن جایی که پنبه تنها سلول موجود در طبیعت با قدرت جذب آب 50 برابر حجم خود است، طبیعی است که قدرت جذب آب آن تا این حد بالا و رضایت بخش باشد. حالا بیاید یک حوله دستبافت را در نظر بگیریم بدن و یا موهای خود را با آن خشک کرده و در محل خودش در فضای خانه یا بیرون آویز کرده‌اید. 

این حوله دستبافت که در حقیقت یک پارچه دستبافت تمام پنبه ای است، پرزی ندارد و مولکولهای آب جذب شده در بینابین بافت آن خیلی زود در مجاورت هوا شروع به تبخیر و خشک شدن می‌کند. ماهیت حوله دستبافت به مولکولهای آب لای بافت آن مجال فعالیت باکتری نمی‌دهد. مدت زمان خشک شدن حوله حتی در هوای شرجی بسیار کمتر از نمونه معادل حوله صنعتی است و این دلیل اصلی این ویژگی مثبت حوله هنرچی است که: حوله دستبافت پنبه ای بوی نم رطوبت نمی‌گیرد. 

دیگر معایب وجود پرز در حوله

همانطور که بیان شد دلیل ایجاد پرز در حوله صنعتی ایجاد قدرت جذب آب است. اگرچه در صنعت به جز این توجیه اقتصادی برای تولید حوله وجود ندارد و این یک عمل آگاهانه در تولیدات بزرگ حوله در جهان است. با این حال ما در هنرچی این مشکل را با بهترین جایگزین داخلی حل کردیم.  اما فراموش نکنیم این پرزها تنها باعث ایجاد بوی بد نم و رطوبت حوله نخواهند شد بلکه:

  • شست و شوی حوله را سخت و دردسر ساز میکنند به خصوص زمانی که کیفیت حوله پائین است و این پرزها در شست و شو به بدنه ماشین لباسشویی یا بقیه لباسهای می‌چسبد.
  • عمر حوله را کوتاه می‌کند زیرا عملا حوله صنعتی شما تا زمانی قابل استفاده است که این پرزها وجود داشته باشد، پرزهایی که با چند سال استفاده سائیده شده و عمر حوله تمام می‌شود. اما جالب است بدانید عمر حوله دستبافت بسیار طولانی بوده طوری که گاها یک پارچه دستبافت مصرفی مانند حوله دستبافت بالاتر از عمر معمولی یک انسان دوام دارد. 

امیدواریم توانسته باشیم با دادن این آگاهی گام مفیدی در انتخاب هوشمندانه شما برای خرید حوله برداشته باشیم.

مطالب مرتبط


۰۹ مرداد ۱۴۰۲
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۰۹ مرداد ۱۴۰۲
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۰۹ مرداد ۱۴۰۲
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها