توضیحات اجمالی

اگر روی عنوان این مقاله کلیک کردید قطعا یا در حال خرید سیسمونی هستید یا به سن پخت غذای مجزای کودکتان نزدیک شدید. حس و حال الانتان را کاملا درک میکنم. وقتی خودم به عنوان یک مادر نسبتا حساس به این مرحله رسیده بودماز هر پیج اینستاگرامی با مضمون سیسمونی و ظروف کودک گرفته تا مغازه ها و قروشگاه های شهرم بررسی های مادرانه ام را انجام میدادم. در مورد انواع ظروف و مزایا و معایبش سرچ میکردم. بیشتر از هر چیزی هم ظروف پخت غذا برایم اهمیت داشت.
شاید خنده دار باشد اما حتی ظروف پیرکسی خانه را هم که اصولا برای نگهداری غذا استفاده میشود را امتحان میکردم. در این مقاله قصد دارم با در نظر گرفتن زمان کمی که با وجود کودکت برای مطالعه در اختیار داری از آنچه جمع آوری کردم و در نهایت بهترین پیشنهادم بگویم.

مشخصات ظاهری ظرف پخت غذای کودک:

مثل خیلی از مادران از داشتن ظاهر عروسکی بدم نمی آمد اما بیشتر از طرح و رنگش که صورتی باشد یا آبی؛ کیفیت برایم مهم بود. واقعیت این است گرچه اصولا ست ظروف پخت غذای کودک در بازار سه یا چهار تکه مجزاست اما شما در نهایت به یک قابلمه با ارتفاع مناسب برای پخت غذاهای آبکی و دهانه کمتر از بدنه احتیاج دارید. یعنی کمی خمره ای شکل. چرا؟ حجم کم غذای کودک باعث میشود خیلی زود آبش تبخیر شود و با کوچکترین حواس پرتی میسوزد. ظروف خمره ای بخار بیشتری در خود نگه میدارند. پس بهتر است بدانید یک تا دو سالگی بخاطر سبک غذاهایی که کودک میخورد اصولا نیازی به تابه و چند تا قابلمه نیست. یک قابلمه کوچک نیازتان را برآورده میکند.

انواع قابلمه و جنس های موجود در بازار

در خریدهای سیسمونی اصولا سرویس های پخت غذایی با جنسهای لعابی، تفلون، چدن، سرامیک چدن، استیل و .... با گستره خیلی بزرگی از قیمت وجود دارد.

قابلمه های لعابی:

لعابی ها که نسبت به بقیه قیمت کمتری دارند بی شک به مرور زمان لعابش ترک دار میشود و یا با کوچکترین ضربه ای تکه های داخلی یا خارجی جدا میشود. و قابل استفاده نیست. بنابراین علی رغم تنوع رنگ و طرح های زیبایش توصیه نمیشود.

قابلمه های تفلون و چدن:

بین تفلون و چدن ها خب طبعا اگر چدن با کیفیتی باشد و مخصوصا قابلمه های با روکش سرامیک از کیفیت بالاتر و خب قیمت گاها خیلی بالایی برخوردار است. تنوع چدن بازار آنقدر زیاد است که تشخیص اصل از فرع اصلا کار راحتی نیست. برندهای چیبی موجود در بازار راه را برای تشخیص درست و قضاوت عادلانه سخت کرده است.

قابلمه های استیل:

اما در مورد استیلها، زمانی که خودم با مدتها سرچ اقدام به خرید کردم استیل را به دو دلیل انتخاب کردم. این مطلب بیش از همه توجهم را جلب کرد که ظروف استیل به دلیل نداشتن لایه محافظ برای نچسبیدن غذا حداقل مواد شیمیایی ورودی به غذا را دارد و این برای من مهمترین مسئله بود. دوم اینکه استیل به خوبی با مواد شوینده تمیز میشود و بر خلاف لایه داخلی تفلون و چدن و سرامیک براحتی براق شدن و تمیز شدن داخل قابلمه مشخص میشود. ضخامت قسمت کفی قابلمه استیل باعث میشود وقتی حجم کم غذای کودک طبخ میشود دیرتر ته بگیرد.

قابلمه های پیرکس و شیشه:

بارها خوانده بودم سالم ترین ظروف پخت غذا، ظروف شیشه ای هستند. به همین دلیل گاهی سراغ ظروف پیرکس میرفتم. حسنش استفاده از ظرفی بود که هیچ ماده شیمیایی نداشت و بزرگترین ایرادش این بود که خیلی سریع غذا ته میگرفت حتی برای پختن یک فرنی ساده یا باید با صرف زمان چند برابری ظرف پیرکس را روی شعله پخش کن قرار داد و یا هم فرنی ته گرفته نصیب کودک شود.

یک فرصت متفاوت در کلپورگان:

از سفرمان به کلپورگان و دیدن یک هنر باستانی چند هزار ساله ارمغانی حاصل شد که شخصا آرزو میکردم کاش چند سال قبل که با تمام تعهد بدنبال پیدا کردن بهترین و سالم ترین ظرف پخت غذای کودک بودم به این منطقه سفر کرده بودم.

در یک زندگی روستایی و ساده که هدف روزانه افراد تامین حداقل های امرار و معاششان بود خبری از تهیه و خرید ظرف غذا برای کودک نیست. اما از وقتی متوجه وجود دیگچه های سفالی در بین ظروف موزه زنده سفال کلپورگان شدم ذهنم به سمت تهیه ظرفی برای پخت غذای کودک رفت. پخت غذاهای مایع مثل انواع خوراکها، خورشتها، گوشتها و فرنی ها و .... در این ظرف لعاب و طعم واقعا متفاوتی داشت. از طرفی مزیتهایی مثل بالا رفتن سطح آهن آب و غذا در این ظروف گزینه غیر قابل چشم پوشی کنار نام کودک میشود.

بر این اساس، به تناسب عادت ساخت این ظروف در کلپورگان به چند نفر از زنان پیشنهاد یک دیگچه کوچک دادم. هر چند خواسته من در مورد ایجاد یک طرح کودکانه روی ظرف را رد کردند اما از تعهدشان به سبک و سیاق هزاران ساله شان لذت بردم. ظرفی که در نهایت به دستم رسید یک دیگچه کوچک کودک بود. یک ظرف سفالی کودکانه کلپورگان. نمیتوانم ذوق دیدن و لذت طعم غذایی که برای امتحان کردن این ایده چشیدم را در قالب کلمات بگنجانم.

نکات لازم برای پخت غذا در دیگچه غذای کودک کلپورگان

همان طور که در مقاله " سفال کلپورگان از قدمت و اصالت تا خواص درمانی اش" اشاره شد این ظروف قابلیت قرار گرفتن روی گاز و حتی شعله های بزرگ آتش را دارد. فقط باید این نکته را در نظر بگیرید که مانند ظروف شیشه ای باید برای پخت غذاهای مایع از آن استفاده کرد. مانند خورشتها، سوپ، آبگوشت، فرنی و ..... در غیر اینصورت با تفت دادن مواد خشک یا سرخ کردن در این ظروف باعث ترکیدن و یا حداقل ترک برداشتن آنها میشوید.

این ظروف قبل از اولین استفاده کمی سیاهی نقوشش به دستتان مینشیند که جای نگرانی ندارد کافیست یکبار ظرف را زیر آب خیس کنید تا رنگ طبیعی تیتوک کاملا روی سفالینه بنشیند.

مقایسه قیمتی ظروف صنعتی پخت غذای کودک و دیگچه غذای کودک کلپورگان

با قیمتی غیر قابل مقایسه با نمونه های قابلمه های پخت غذای کودک که در بالاتر عنوان کردیم و در عین حال با دارا بودن خواصی تکرار نشدنی، بی هیچ ماده شیمیایی از محصولی برای پخت غذاهای کودکتان استفاده کنید که همیشه رضایت خواندن این مقاله را به یاد آورید و به دیگران توصیه کنید

مطالب مرتبط


۲۳ شهریور ۱۳۹۸
خرید صنایع دستی نفیسی مانند پته دوزی صرفا یک خرید نیست. رودوزیهایی سنتی مانند پته، سوزن دوزی و یا بافتهایی مانند فرش دستبافت، هرچقدر در...
۲۳ شهریور ۱۳۹۸
واقعا چه فاکتورهایی را لااقل در ظاهر برای تشخیص یک صابون دستساز باکفیت باید در نظر گرفت؟ داستان SLS در صابونهای صنتعی چیست؟
۲۳ شهریور ۱۳۹۸
همراه ما شوید تا بدانید این سفال چگونه ساخته میشود؟ چرا بهای بالایی دارد بهایی به ارزش جلوگیری از قاچاق سوخت. تا بدانید نقوش پر...

دیدگاه ها